TIPS & TRICKS ΓΙΑ ΜΙΑ ΥΓΙΗ ΚΑΡΔΙΑ

”Η καρδιά παύει να είναι ένα απλό όργανο μέσα στο ανθρώπινο σώμα, είναι κάτι πολύ παραπάνω… Είναι το ίδιο το σύμβολο της ζωής”.

Συμβουλες για γερη καρδια μεχρι τα γεραματα

Ο κ. Μενδρινός μας δίνει μερικές χρήσιμες συμβουλές για να διατηρήσουμε την υγεία της καρδιά μας:

Α) Καλή ρύθμιση της χοληστερόλης:

Η χοληστερόλη είναι ένα πολύ χρήσιμο λιπίδιο των κυττάρων μας, που όταν όμως βρίσκεται σε υψηλότερες από τις επιθυμητές ποσότητες αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, λόγω ανεπαρκούς αιμάτωσης ζωτικών οργάνων. Το «καμπανάκι» του κινδύνου αρχίζει να χτυπά όταν η ολική χοληστερίνη μας ξεπερνά τα 200mg. Επομένως, χρειάζεται να μειώσουμε την «κακή χοληστερόλη» μας και να αυξήσουμε την «καλή».

Ποια είναι τα μυστικά για να το πετύχουμε;
Η κατάλληλη, χαμηλή σε λιπαρά διατροφή και η σωματική άσκηση είναι η πρώτη γραμμή άμυνας.

B) Σβήστε το τσιγάρο:

Σημαντικός παράγοντας καρδιακών παθήσεων, το κάπνισμα αυξάνει την αρτηριακή πίεση, προκαλεί θρόμβωση στο αίμα και δυσχεραίνει την άσκηση. Όσο δύσκολο είναι να το κόψετε, άλλα τόσα οφέλη θα αποκομίσετε, και μάλιστα με άμεσα ορατά αποτελέσματα, αν το τολμήσετε: Μέσα σε λίγες ημέρες από την διακοπή του καπνίσματος, οι πιθανότητες καρδιακού επεισοδίου μειώνονται κατά πολύ.

Γ) Σηκωθείτε από τον καναπέ:

Αν νομίζατε πως η σωματική άσκηση δεν θα περιλαμβανόταν στις συμβουλές για… καρδιά ταύρου, είχατε άδικο. Καλώς ή κακώς, η οκνηρία οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε μία «αγύμναστη» και αδύναμη καρδιά. Κρατήστε την σε φόρμα με τις ασκήσεις που την ωφελούν ιδιαίτερα: Σε αυτές συγκαταλέγονται όσες περιλαμβάνουν αερόβια κίνηση, κάνοντας την καρδιά να χτυπά με παραπάνω από 120-130 σφυγμούς ανά λεπτό. Πριν αρχίσετε το εξαντλητικό περπάτημα, τον διάδρομο και το τρέξιμο όμως, αξίζει να αφιερώσετε μισό λεπτό για να υπολογίσετε την Μέγιστη Καρδιακή σας Συχνότητα, δηλαδή το κατώτερο και ανώτερο όριο καρδιακών παλμών που μπορείτε να φτάσετε ανάλογα με την ηλικία σας ώστε να επιλέξετε στην συνέχεια τις κατάλληλες ασκήσεις.

Δ) Επιλέξτε τις τροφές… της καρδιάς :

Σας είναι ήδη γνωστό, η μεσογειακή διατροφή είναι η ιδανική για κάθε πλευρά της υγείας μας. Ποιες όμως είναι συγκεκριμένα οι τροφές που έχουν αποδειχθεί «βάλσαμο» για την καρδιά
– Κόκκινο κρασί: Αν πρόκειται να πιείτε αλκοόλ, αυτή είναι η καλύτερη επιλογή σας, καθώς λόγω των αντιοξειδωτικών του ουσιών, προστατεύει τα αρτηριακά τοιχώματα και ανεβάζει την καλή χοληστερίνη. Προσοχή: Καλό είναι να μην υπερβαίνετε το ένα ποτήρι την ημέρα (για τις γυναίκες) και τα δύο ποτήρια την ημέρα (για τους άνδρες).
– Σολωμός: Εντάξτε το πλούσιο σε ω3 λιπαρά ψάρι δύο φορές εβδομαδιαίως στην διατροφή σας και θα δείτε την διαφορά: Ο σολομός ωφελεί στην ρύθμιση των τριγλυκεριδίων, καθώς και στις αρρυθμίες. Οικονομικότερη, αλλά εξίσου ωφέλιμη εναλλακτική: ο τόνος.
– Έξτρα παρθένο ελαιόλαδο: Οι πολυφαινόλες που περιέχει αποτελούν «ασπίδα» για την φυσιολογική χοληστερίνη αλλά και για τα αγγεία.
– Ξηροί καρποί: Ιδιαίτερα τα καρύδια και τα αμύγδαλα περιέχουν αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και άλλα στοιχεία που βοηθούν στην ρύθμιση της χοληστερίνης, στην προστασία από τον διαβήτη και τις φλεγμονές της καρδιάς.
– Πορτοκάλια: Η ουσία πηκτίνη που περιέχουν τα ζουμερά αυτά φρούτα μειώνουν την χοληστερίνη ενώ βοηθούν αποτελεσματικά και στην καλή αρτηριακή πίεση και στην υγεία των αγγείων που μεταφέρουν το αίμα.
– Μαύρη σοκολάτα: όσοι καταναλώνουν μεγάλη ποσότητα μαύρης σοκολάτας έχουν 33% μειωμένες πιθανότητες να εμφανίσουν καρδιακές παθήσεις. Οι έρευνες φυσικά χρειάζονται επιβεβαίωση, αλλά σε κάθε περίπτωση, η μέτρια κατανάλωση της μαύρης σοκολάτας έχει επανειλημμένως καταταχθεί στις «αθώες» απολαύσεις λόγω των ωφέλιμων ουσιών που περιέχει.
– Τρόφιμα με στερόλες: Αντικαταστήστε το βούτυρο ή το γάλα στο πρωινό σας με ειδικά προϊόντα με στερόλες, οι οποίες εμποδίζουν την απορρόφηση της κακής χοληστερόλης και μπορούν να την μειώσουν μέχρι και 10%.

Ε) Κάντε τακτικά προληπτικό έλεγχο:

Η καλύτερη άμυνα είναι η πρόληψη. Μην βλέπετε τις αιματολογικές εξετάσεις σαν αγγαρεία, ούτε τον καρδιολόγο σαν εχθρό ή σαν… τελευταία λύση για άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Το να κάνετε όλες τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις είναι επιβεβλημένο, με συγκεκριμένη συχνότητα ανάλογα με την ηλικία σας

Η μελέτη ATLAS

Από την πρόσφατη μελέτη ATLAS, τα αποτελέσματα της οποίας ανακοινώθηκαν στο τέλος του 2017, προκύπτουν σημαντικά συμπεράσματα όχι μόνο για τα συστήματα Υγείας στην Ευρώπη, αλλά και για τα τεράστια κενά και ανισότητες στις παροχές υγείας μεταξύ διάφορων χωρών. “Από τα βασικά μηνύματα της μελέτης συμπεραίνουμε ότι παρά τη μείωση της θνητότητας από τις καρδιαγγειακές παθήσεις στις αναπτυγμένες χώρες, παραμένουν μεγάλες ανισότητες καθώς >50% των θανάτων στις φτωχές χώρες οφείλονται στις καρδιοπάθειες συγκριτικά με <30% στις πλούσιες δυτικές χώρες. Το κάπνισμα, η παχυσαρκία, η επιδημίας του διαβήτη τύπου 2, ενώ μετριάζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στη χώρα μας παρατηρείται αύξηση τα τελευταία χρόνια” λέει ο ιατρός. Σύμφωνα με το κ. Μενδρινό, στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες οι θάνατοι από καρδιά έχουν υποχωρήσει τουλάχιστον στο μισό σε σχέση με τα επίπεδα της δεκαετίας του ’80. Τις μεγαλύτερες μειώσεις καρδιολογικών θανάτων κατά την τελευταία 30ετία εμφανίζουν η Δανία, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Βρετανία και η Μάλτα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι θάνατοι από καρδιά εκτιμώνται σε πάνω από 1,9 εκατ. το χρόνο, αποτελώντας περίπου το 40% των συνολικών θανάτων από οποιαδήποτε αιτία στην Ε.Ε. Ανησυχητικά είναι για ορισμένες χώρες, όπως η Ελλάδα, τα ποσοστά θνησιμότητας από στεφανιαία νόσο καθώς παρουσιάζουν αυξητική τάση, ιδίως μεταξύ ορισμένων ομάδων του πληθυσμού (νέοι, γυναίκες). Η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου τόσο μεταξύ των ανδρών, όσο και μεταξύ των γυναικών, καταγράφεται διαχρονικά αύξηση των θανάτων από καρδιά στα άτομα κάτω των 45 ετών. Στη χώρα μας δεν εμφανίζεται κάποια αξιοσημείωτη μείωση θανάτων από καρδιά μεταξύ 1980 - 2017 στο σύνολο των γυναικών, ενώ ειδικότερα μεταξύ των Ελληνίδων ηλικίας 45 - 54 ετών παρατηρείται συνεχής και σημαντική αύξηση των θανάτων από καρδιά. Η μελέτη επισημαίνει πως η Ελλάδα είχε το υψηλότερο ποσοστό καπνιστών (το 42% των ενηλίκων) στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2017, ενώ οι Έλληνες καπνιστές ηλικίας 25 έως 54 ετών (ποσοστό 54 - 57%) είναι υπερδιπλάσιοι από τους καπνιστές άνω των 55 ετών (ποσοστό 23%). Ακόμα, η έρευνα τονίζει ότι η Ελλάδα έχει ένα από τα υψηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας μεταξύ των ενηλίκων στην Ε.Ε. Ειδικότερα για τα παιδιά, αναφέρεται πως (με βάση στοιχεία του 2017) πάνω από το 40% των παιδιών ηλικίας 10 - 12 ετών είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα, δηλαδή το υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. [/av_textblock] [/av_one_full] [av_hr class='default' height='50' shadow='no-shadow' position='center' custom_border='av-border-thin' custom_width='50px' custom_border_color='' custom_margin_top='30px' custom_margin_bottom='30px' icon_select='yes' custom_icon_color='' icon='ue808' av-desktop-hide='' av-medium-hide='' av-small-hide='' av-mini-hide='' av_uid='av-417nqg'] [av_one_full first min_height='' vertical_alignment='' space='' custom_margin='' margin='0px' row_boxshadow='' row_boxshadow_color='' row_boxshadow_width='10' link='' linktarget='' link_hover='' padding='0px' highlight='' highlight_size='' border='' border_color='' radius='0px' column_boxshadow='' column_boxshadow_color='' column_boxshadow_width='10' background='bg_color' background_color='' background_gradient_color1='' background_gradient_color2='' background_gradient_direction='vertical' src='' background_position='top left' background_repeat='no-repeat' animation='' mobile_breaking='' mobile_display='' av_uid='av-20ervs'] [av_textblock size='' font_color='' color='' av-medium-font-size='' av-small-font-size='' av-mini-font-size='' av_uid='av-jzb5nh8c' admin_preview_bg='']

Το επάγγελμα είναι γεμάτο συγκινήσεις

Ο κ. Μενδρινός χαρακτηρίζει το επάγγελμα γεμάτο συγκινήσεις. “Συγκινήσεις από την ανθρώπινη επαφή και φροντίδα για το πολύτιμο αγαθό της υγείας. Συγκινήσεις από τη συνεχή πνευματική εξέλιξη. Ο ιατρός διατηρεί αυτή τη διπλή έννοια: αυτή της καθαρά ιατρικής πράξης σε ένα πρόβλημα υγείας και αυτή της συνάντησης με τον άνθρωπο, τον ασθενή. Σε αυτή τη σχέση, ο ιατρός πρέπει να είναι δοτικός με όλα τα μέσα που διαθέτει και μέσα από αυτή να αντλεί συγκινήσεις. Όλοι οι επαγγελματίες που αγαπούν τη δουλειά τους βρίσκουν τις πτυχές εκείνες από τις οποίες αντλούν ευχαρίστηση και σίγουρα δεν είναι μόνο το χρήμα. Παράλληλα ο ιατρός αντλεί ευχαρίστηση πνευματική από τον εμπλουτισμό των γνώσεων και των εμπειριών, ακολουθώντας τις εξελίξεις της ιατρικής επιστήμης. Το να νιώθουμε εμείς οι ιατροί ευτυχισμένοι από το επάγγελμά μας, μας επιτρέπει να ξεπερνάμε την κούραση και τη φόρτιση από τα προβλήματα των ασθενών μας” σημειώνει.

Παρά το πιεστικό από θέμα χρόνου εβδομαδιαίο ωράριο και τις οικογενειακές υποχρεώσεις, η ανάγκη για ξεκούραση είναι επιτακτική όπως λέει ο ιατρός. Στον ελάχιστο χρόνο που του μένει, προσπαθεί να ασχολείται με διάφορα αθλήματα, την πεζοπορία στο βουνό, το σκι και τις εκδρομές.